Het implementeren van een productinformatiebeheersysteem in uw bedrijf is moeilijk. U hebt het onderwerp onderzocht of bent daarmee bezig en hebt het belang van correcte productgegevens geleerd. En wanneer u uw onderzoek hebt gedaan en tot de conclusie bent gekomen dat u een pim voor uw bedrijf nodig hebt, lijkt het idee om met de implementatie te beginnen behoorlijk overweldigend. Om u te helpen de reikwijdte van een PIM-project te begrijpen en u op weg te helpen, volgen hier enkele tips voor een succesvolle PIM-implementatie.
Focus op het resultaat
Voordat u zich zorgen gaat maken over de verdeling van de gegevens, moeten we eerst naar de kern van het project. Eerst moet u de doelstellingen van uw PIM-strategie bepalen. Wat is het doel dat u probeert te bereiken met de implementatie van PIM? Hebben uw medewerkers moeite met het vinden van een "single source of truth" voor alle productinformatie in uw organisatie? Wilt u de datakwaliteit verbeteren door uw informatie te valideren aan de hand van de huidige GS1-datastandaarden? Of vragen uw klanten u gewoon om uw informatie te publiceren in een datapool? Concentreer u in elk geval altijd op het gewenste resultaat na de implementatie en het doel dat u hebt gesteld, voordat u iets anders doet. Dit maakt het gemakkelijker om de reikwijdte van het project te bepalen, de eerste fase van de oplevering te verkorten, te voorkomen dat het bedrijf niet op één lijn zit of dat een project zonder functionerend PIM-systeem snel over het budget heen gaat. Ga voor meer informatie over pxm en pim naar goaland.co.uk.
De onderneming op één lijn brengen
Vaak zie je dat de hele organisatie worstelt om alle nodige gegevens te verzamelen. De marketingmanager kan de productreleases niet vinden en de datamanager heeft moeite om alle productdetails uit alle interne systemen te verzamelen. Meestal komen alle gegevens in een spreadsheet terecht en als er fouten worden gevonden, worden de leveranciers daarvan in kennis gesteld en sturen zij de correcties per e-mail. Zoals u zich kunt voorstellen, leidt dit tot een lang proces van heen en weer. Frustratie en irritatie in overvloed. Daarom moeten de bedrijven en het management erbij worden betrokken. Het hele proces, van de werkmethode tot het vastleggen van de verantwoordelijkheden, moet in aanmerking worden genomen alvorens tot de volgende stap over te gaan. De vraag is niet alleen: "Welke productinformatie heb je nodig om dit einddoel te bereiken?", maar ook: Wie moet ik erbij betrekken om dit te bereiken? Welke teams met de PIM software zullen werken en wat hun verantwoordelijkheden zullen zijn voor de optimale werking van uw PIM project, is het essentieel dat alle nodige teams op één lijn zitten.
Opzetten van het systeem
Zodra u hebt besloten wie u erbij wilt betrekken en welke gegevens u nodig hebt, moet u nadenken over hoe u met de uitvoering begint. Maak de balans op van uw processen en definieer de vereisten voor uw MIP. Uiteindelijk zult u waarschijnlijk willen dat uw PIM het gemakkelijker maakt om productinformatie en verwante stamgegevens te verzamelen en bij te werken op een snellere manier dan u nu doet, met minder fouten en uiteindelijk betere gegevens. Bij het definiëren van de vereisten moeten de behoeften van de onderneming worden onderverdeeld in drie categorieën: must-haves, want-to-haves en can-haves. Om dit te doen, is het een goed idee om in het gehele bedrijf interviews te houden met elke afdeling of producteenheid die bij het proces betrokken is. Dit zal u een lijst van wensen en eisen opleveren. Begin dan met het indelen van de wensen in categorieën, want de uitvoering van uw PIM zal in fasen verlopen, van must-haves tot mogelijke items.